Moottorit

Hidastimet

  • Voith Aquatarder ja Retarder

Eivät ainoastaan jarrut ole päällä kun kuorma- tai linja-autot pysähtyvät: Kun käytetään Voithin hidastimia, jopa 90% kaikista jarrutustapahtumista voidaan suorittaa täysin ilman kulumista. Käyttöjarrut ovat kuitenkin aina valmiina tilanteen niin vaatiessa. Hyötyjä on lukemattomia: parantunut ajomukavuus, alhaisempi kuluminen, vähemmän seisonta-aikaa korjaamolla, korkeammat keskinopeudet ja kasvanut kuljetuskapasiteetti. Ympäristökin kiittää sinua, jopa 80% vähemmän jarrupölyä. Turvallisesti perille!

 

Jarruttamalla nopeammin perille – Hidastin.pdf

 

 

Voith Aquatarder PWR

Maksimi jarrutusmomentti kampiakselille 1 450 Nm
Käyttötapa Käsivipu tai jarrupoljin
Käyttöaine Moottorin jäähdytysneste, MAN vaatimusten mukaisesti
Ohjausaine paineilma
Hidastimen massa, netto noin 33 kg
Käyttöjännite 24 V
CAN-väylä ohjainlaite VERA

Tehokasta ja turvallista ajamista – MAN PriTarder®.pdf

Miksi hidastimen täytyisi aina toimia öljyllä? Emmekö voisi käyttää valmiina olevaa ainetta: jäähdytinnestettä? Eikö tämä alentaisi ylläpitokuluja huomattavasti? Todennäköisesti tällaisia kysymyksiä esitettiin kun maailman ensimmäisen vesikäyttöisen hidastimen kehitys aloitettiin. Lopputulos on jo liikenteessä: Voith Aquatarder
Aquatarder toimii ensiöhidastimena: Se on asennettu moottorin etupuolelle ja on yhdistetty suoraan moottorin kampiakselille. Kuten kaikki muutkin Voithin hidastimet, se toimii hydrodynamiikan perusteiden mukaan. Moottorin kampiakseli pyörittää roottoria. Roottori kiihdyttää käyttöainetta, tässä tapauksessa jäähdytysnestettä. Käyttöaine siirtyy roottorilta sitä vastapäätä olevalle staattorille joka hidastaan aineen liikettä. Tämä aikaansaatu jarrutusmomentti välitetään roottorin ja moottorin kampiakselin kautta voimansiirtolinjalle. Lopputulos: ajoneuvo hidastuu.

 

Miksi vesi?

Yksinkertaisesti: Koska se on jo valmiiksi saatavilla. Kun hidastinta käytetään jarruttamiseen, liike-energiaa muutetaan lämpöenergiaksi. Lämpöenergia siirtyy suoraan jäähdytysnesteeseen, joka siirtää sen ajoneuvon jäähdytysjärjestelmään, josta se siirtyy edelleen jäähdyttimen kautta ilmaan. Saavuttamasi etu: jarrutus ei aiheuta lainkaan kulumista, eikä järjestelmä vaadi lainkaan erillistä huoltoa.

Aquatarder PWR MAN yhteispaineruiskutusmoottoreille D20/D26

 

Tehokasta ja turvallista ajamista – MAN PriTarder®.pdf

PriTarder MAN TGS/TGX ajoneuvoissa.pdf

 

 

 

 

 

 

Voith Retarder 120 E

Max jarrutusmomentti hidastimen akselilla 2 200 (2450)Nm
Maksiminopeus, nivelakselilla 3 000 rpm
Vakiokäyttö käsivipu alamäen vakionopeusasennolla, optio: jalkakäyttö
Käyttöaine öljy
Täyttömäärä (öljynvaihto) 4.0 l
Ohjausaine paineilma
Massa, sisältää: laippa, lämmönvaihdin, ilman öljyä noin 66 kg
Käyttöjännite 24 V
CAN-väylä ohjainlaite VERA

Voith Retarder 3250

Max jarrutusmomentti hidastimen akselilla 2 200 (2450)Nm
Maksiminopeus, nivelakselilla 3 000 rpm
Vakiokäyttö käsivipu alamäen vakionopeusasennolla, optio: jalkakäyttö
Käyttöaine öljy
Täyttömäärä (öljynvaihto) 4.0 l
Ohjausaine paineilma
Massa, sisältää: laippa, lämmönvaihdin, ilman öljyä noin 66 kg
Käyttöjännite 24 V
CAN-väylä ohjainlaite VERA

VR 3250 hidastin on asennettuna Volvon FH ja FM sarjan kuorma-autoihin sekä Volvon linja-autoihin Volvon vaihteiston kanssa. Yhdessä Renault Optidriver+ -vaihteiston kanssa VR3250 hidastinta käytetään Renault Magnum, Renault Premium, Renault Lander ja Renault Kerax kuorma-autoissa. Maaliskuusta 2012 lähtien, VR3250 hidastin on ollut saatavissa myös UD Quon kuorma-autoihin Ascot 4 vaihteistolla.

 

Täsmällisesti ja turvallisesti perille – VR 3250 Volvo.pdf

Täsmällisesti ja turvallisesti perille – VR 3250 Renault.pdf